25 Şubat 2019 Pazartesi

C# DERS-2

Variables(Değişkenler)

Kullandığımız bütün programlar RAM(Bellek) üzerinde çalışmaktadır. Program içerisindeki kullanılan veriler genelde bellek üzerinde bir değişken ile geçici olarak saklanır. Veri kalıcı hale getirilmek istenirse bir veri tabanına kaydedilir.Veri tiplerinin bazı örnekleri aşağıda verilmiştir.

 Değişken tipi Değişken adı = Değişken değeri şeklinde değişken oluşturabiliriz

Sayısal Veri Tipleri(Tam Sayılar)
  • byte : Bellekte kapladığı boyut = 1 byte, Min/Max aralığı = 0 / 255
  • sbyte : Boyut = 1 byte, Min/Max aralığı = -128  / 127
  • short : Boyut = 2 byte, Min/Max aralığı = -32.768 / 32.767
  • ushort : Boyut = 2 byte, Min/Max aralığı = 0 / 65.535
  • int : Boyut = 4 byte, Min/Max aralığı = -2.147.483.648 / 2.147.483.647
  • uint : Boyut = 4 byte, Min/Max aralığı = 0 / 4.294.967.295
  • long : Boyut = 8 byte, Min/Max aralığı = -9.223.372.036.854.775.808 / 9.223.372.036.854.775.807
  • ulong : Boyut = 8 byte, Min/Max aralığı = 0 / 18.446.744.073.709.551.615
Bu bilgiler örnek olması açısından verilmiştir.Sınır değer testleri, normalizasyon, vb testler yapmayanlar için genelde bu bilgiler pek önem arz etmez. Bu kısımdan sonra adı geçen veri tipleri için de bu bilgilere ihtiyaç duyanlar pek çok kaynaktan yararlanabilirler.Araştırmanıza rağmen bu bilgilere ulaşamadıysanız veya başka sorunuz varsa mail gönderebilirsiniz.

Sayısal Ondalık Veri Tipleri(Kesirli/Virgüllü Sayılar)
Bu veri tipleri: float, double ve decimal olmak üzere 3 adettir.

Mantıksal Veri Tipi
Tek bir tane mantıksal veri tipi bulunmakta olup "bool" olarak adlandırılmaktadır. Sadece true(doğru) yada false(yanlış) değerlerini alabilmektedir.

Tarihsel Veri Tipi
Tarihsel işlemlerde kullandığımız bu veri tipinin adı "DateTime" dır. 01.01.0001 / 31.12.9999 aralığında değerler alabilir.

 Sayısal Olmayan Veri Tipleri(Metinsel)
Genellikle harflerden oluşan/metinsel verileri kullanabilmek için oluşturulan değişkenlerdir. Eğer veri tek bir karakterden oluşuyorsa "char" , tek bir karakter veya daha fazla karakterden oluşuyorsa "string" olarak adlandırılan değişkenleri kullanabiliriz.

Şimdi değişkenlerle ilgili yazım örnekleri vererek devam edebiliriz.

byte sayi1=251;
int sayi2 = 20984;
int sayi3 = 56987 , sayi4 = 302 ;
float sayi5 = 54,6 ;
double sayi6 = 96,45 , sayi7 = 0,71 ;
decimal sayi8 = 986,41 ;
char harf1 = 'a' , harf2 = 'A' , harf3 = 'a' ;
string metin1 = "Merhaba Dünya" ;
string metin2 =" ";
string metin3 ;
metin3 = "Degerini Sonra da Belirleyebiliriz." ;
bool kontrol = false ;

Değişken Adlandırma Kuralları
  • C# büyük/küçük harf duyarlıdır. Değişken adı tanımlanırken ad ve Ad farklıdır.
  • Değişken adındaki ilk karakter mutlaka harf olmalıdır. 2.isim yerine isim2 olamalıdır.
  • C# da kullanılan anahtar kelimeler değişken adı olamaz. (int, float, double , bool, vb.)
  • Değişken adında boşluk olamaz.
  • Özel karakter içeremez. (+ , - , / , * , ? , vb.)
  • Türkçe harfler içeremez. (ç,s,ı,İ,ö,ü,ğ)
  • Değişken adı 255 karakterden kısa olmalıdır.

Operatörler

Operatörler karşılaştırma, atama, 4 işlem, vb işlemler için kullanılan sembollerdir.

Aritmetik Operatörler
  • "+" : Sayısal verilerle kullanıldığında toplama, sayısal olmayan verilerle kullanıldığında birleştirme işlemi yapar.
  • "-"   : Sayısal verilerde çıkarma işlemi için kullanılır.
  • "*"  : Sayısal verilerde çarpma işlemi için kullanılır.
  • "/"   : Sayısal verilerde bölme işlemi için kullanılır.
  • "%" : Sayısal işlemlerde bölümden kalan rakamı bulmak (mod almak) için kullanılır.

Atama Operatörleri
  • "=" : Değişkenlere değer ataması yaparken kullanılır.
  • "+=" : Sembolün sağındaki ifade ile solundaki ifadeyi toplayıp sonucu sembolün solundaki ifadeye tekrar atar. (Kodlamada pratik yaptığımızda pekişecektir.)
  • "-=" : Sembolün solundaki ifadeden sağındaki ifadeyi çıkartıp, sonucu tekrar sembolün solundaki ifadeye atar.
  • "*=" : Sembolün solundaki ifade ile sağındaki ifadeyi çarpar ve sonucu sembolün solundaki ifadeye atar. 
  • "/=" : Sembolün solundaki ifadeyi sağındaki ifadeye böler ve sonucu tekrar sembolün solundaki ifadeye atar.
  • "++" : Sembolden önceki ifadenin sayısal değerini 1 artırır.
  • "--" : Sembolden önceki ifadenin sayısal değerini 1 azaltır.

Mantıksal Operatörler

  • "&&" Mantıksal ve Operatörü : Kısa devre ve operatörü adıyla da kullanıldığını görebilirsiniz. Arasında kullandığınız iki şartında doğru olması/sağlanması durumunda true, 1 tanesinin veya 2 tanesinin yanlış olması/sağlanamaması durumunda false sonucunu döndürür.
  • " || " Mantıksal veya Operatörü : (Kısa devre veya) Arasında kullandığınız iki şartında yanlış olma durumunda false, 1 veya 2 tanesinin doğru olması durumunda true sonucunu döndürür.(ALT GR ve kısa çizgi/tire tuşlarına basarak oluşturabilirsiniz)


Karşılaştırma Operatörleri
  • "==" Equal to : Eşitliğin sağındaki  değer ve solundaki değerin birbirine eşit olup olmadığını kontrol eder. Eşit ise true, eşit değilse false sonucunu döndürür.
  • "!=" Not equal to : Eşitliğin sağındaki değer ve solundaki değerin birbirine eşit olup olmadığını kontrol eder. Eşit değilse true, eşit ise false sonucunu döndürür.
  • ">" : Sembolün sağındaki değer ve solundaki değeri büyüklükleri bakımından karşılaştırır. Sağ taraftaki değer büyükse true, büyük değilse false sonucunu döndürür.
  • "<" : Sağ taraftaki değer küçükse true, küçük değilse false sonucunu döndürür.
  • ">=" : Sağ taraftaki değer, sol taraftaki değerden büyükse veya birbirlerine eşitlerse true, diğer durumda(büyük olmama ve eşit olmama) false sonucunu döndürür.
  • "<=" : Sağ taraftaki değer, sol taraftaki değerden küçükse veya birbirlerine eşitlerse true, diğer durumda false sonucunu döndürür.

Diğer Operatörler
"?"(Nullable), "?:"(Ternary), "new", "()", "[]" vb bazı operatörler, kullandığımız projeler olursa o derste açıklanacak.

İşlem Öncelikleri
  1. "()" : Parantez içleri,
  2. "!"  : Değili/Değilleme işlemi,
  3. "/ , * , %" : Çarpma, bölme, mod alma işlemleri aynı önceliğe sahiptir.Bu işlemlerden farklı bir işlem yoksa soldan sağa doğru sırasıyla işlemler yapılır.
  4. "+ , - " : Toplama, çıkarma işlemleri,
  5. ">, < " : Küçüklük, büyüklük kontrolleri,
  6. "== , !=" : Eşitlik ve eşit olmama kontrolleri,
  7. "&&" : Kısa devre ve kontrolü,
  8. " || " : Kısa devre veya kontrolü.
Bu dersin çok teorik olması biraz sıkıcı hale getirebilir, ama kodlama yapmadan önce bu bilgileri gözden geçirmek kodlama sırasında syntax(yazım) hatalarını ve nerede hata yaptığını arama süresini azaltacaktır. Bir sonraki derste basit bir proje ile bu derste öğrendiklerimizi kullanacak ve tip çevrimini nasıl yapabileceğimizi göreceğiz.

İYİ ÇALIŞMALAR

2 yorum:

  1. very useful materials - thank you and I am asking for more (you could post links to English sources)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Thanks for your comment. I have future plans about English blog but i don't have enough time and professional English. If you have any trouble in your projects you can e-mail me.

      Sil

Son Eklenen

C# Ders-5

Döngüler(Loops) Döngüler, bir işlemin defalarca tekrarlanması gerekiyorsa, aynı kodu tekrar tekrar yazmaktan kurtulmamızı sağlar. Gerçekl...

Popüler Yayınlar